Honda a redakce MotoRoute, 21.10.2021
V dnešní době světoví výrobci představují jedno cestovní enduro za druhým, ale na cestovní silniční motorky jako by se zapomnělo. Značka Honda takové stroje v minulosti měla, vzpomeňme třeba na Deauville či Pan European, ale v současnosti byl v nabídce pouze velký Gold Wing.
Nově ale přichází model Honda NT1100.
Vzhledem k tomu, že jako základ posloužily rám a charakterní dvouválcový motor z CRF1100L Africa Twin, jsou vzrušující výkony zaručeny. Kromě toho stroj nabízí prvky, jež posilují a zvyšují přitažlivost každého motocyklu.
- Elegantní design nabízí nejen vynikající aerodynamiku, ale i komfort na dlouhých cestách
- Řadový dvouválec SOHC o objemu 1 084 cm3 disponuje výkonem 75 kW a točivým momentem 104 Nm
- Špičková 43mm inverzní vidlice Showa a centrální zadní tlumič s hydraulickým nastavením předpětí
- Vysoká užitná hodnota díky standardně dodávané výbavě zahrnující boční kufry, vyhřívané rukojeti, tempomat či centrální stojan
- Komfort a ochranu proti povětrnostním vlivům zlepšuje plexi štít nastavitelný do 5 poloh společně s horními/dolními deflektory
- Elektronická výbava zahrnuje 3 přednastavené a 2 přizpůsobitelné „uživatelské“ režimy plus 3úrovňový systém nastavitelné kontroly trakce a systém pro zamezení zvedání předního kola
- Dotykový TFT displej s úhlopříčkou 6,5 palce disponuje technologiemi Apple CarPlay, Android Auto a konektivitou Bluetooth
- Šestistupňová automatická převodovka DCT je k dispozici jako volitelná výbava
Díky bohatému seznamu výbavy, všestrannosti, praktičnosti a komfortu přináší model NT1100 do bezkonkurenčně široké a různorodé modelové řady značky Honda další nový rozměr.
Na českém trhu bude Honda NT1100 stát 349 900 Kč s manuální převodovkou, resp. 374 900 Kč s DCT.
Níže přinášíme podrobné informace o modelu.
1. Úvod
V motocyklovém světě plném cestovních endur existuje mezera. Tuto mezeru vnímají především jezdci, kteří hledají výkon, skvělou ovladatelnost, komfort na dlouhých cestách a špičkové technologie, ale přitom nutně netouží po imagi nebo fyzických proporcích endura. Jinými slovy, hledají poctivý cestovní motocykl, který by však zároveň nabízel bohatý seznam výbavy a sportovní výkony – motocykl, který by byl vhodný pro každodenní cesty do zaměstnání, ale zároveň zvládl i dlouhou cestu s plným zatížením.
A přesně tím NT1100 je. Nový typ cestovního motocyklu značky Honda, jenž byl navržen tak, aby oslovil nadšence, kteří si podobné stroje Honda pamatují z minulosti, ale jenž by zároveň přilákal i mnohem mladší jezdce. Vzhledem k tomu, že jako základ posloužily rám a charakterní dvouválcový motor z CRF1100L Africa Twin, jsou vzrušující výkony zaručeny. Kromě toho stroj nabízí prvky, které posilují a zvyšují přitažlivost každého motocyklu.
Koji Kiyono, vedoucí projektu NT1100, k tomu uvedl:
„Ve společnosti Honda již mnoho let důsledně pečujeme o jezdce, kteří chtějí ‚tradiční‘ cestovní motocykl. Naše předchozí modely Pan European a Deauville si během let získaly řadu velmi věrných stoupenců. Proto, když přišel čas navrhnout nový cestovní model, chtěli jsme vytvořit něco, co by tyto zájemce o tradiční cestovní stroje oslovilo a zaujalo. Zároveň jsme však chtěli vyvolat touhu u jezdců všech věkových skupin a všech chutí, kteří hledají zcela nový, všestranný a zábavný motocykl. Proto jsme vytvořili novou NT1100, jež nabízí moderní a výkonný motor, zábavný a skvěle ovladatelný podvozek, balík moderních technologií i svěží a výrazný vzhled.
Doufáme, že co nejvíce nových jezdců bude chtít všechny schopnosti tohoto skvělého stroje prozkoumat na maximum.“
2. Informace o modelu
Pohodlný, agilní a příjemný motocykl. Přesně tak lze ve zkratce popsat model NT1100. Uhlazené a štíhlé proporce zajišťují skvělou aerodynamiku, přičemž pozice jezdce byla navržena s důrazem na komfort při delších cestách. Výšku a úhel sklonu plexi štítu lze nastavit do 5 poloh, k ještě lepší ochraně jezdce přispívají také horní a dolní deflektory. 6,5palcový dotykový TFT displej je barevný, nabízí přizpůsobitelné zobrazení požadovaných údajů a disponuje technologiemi Apple CarPlay a Android Auto. Tempomat, vyhřívané rukojeti a objemné boční kufry jsou součástí standardní výbavy.
Ocelový dvojitý kolébkový rám modelu NT1100 využívá relativně krátký rozvor a strmou geometrii řízení, zatímco odpružení zajišťuje inverzní 43mm kazetová vidlice Showa a centrální zadní tlumič. Zadní pružina je hydraulicky nastavitelná. Dva 310mm přední kotouče jsou spojeny se 4pístovými radiálně upevněnými třmeny; pneumatiky mají rozměr 120/70-17 vpředu a 180/55-17 vzadu.
Z hlediska dynamiky se stroj může spolehnout na silný dvouválcový motor převzatý z modelu Africa Twin. Jeho sání a výfuk však byly vyladěny s důrazem na co nejhladší akceleraci a příjemný zvuk v nízkých otáčkách. Výkon agregátu přitom není na úkor spotřeby paliva: díky své úspornosti má stroj s 20litrovou palivovou nádrží dojezd 400 km.
Elektronická výbava zahrnuje systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC) se 3 úrovněmi, systém pro zamezení zvedání předního kola, kompletní LED osvětlení, ukazatele směru s funkcí automatického vypínání, či výstražná světla pro nouzové brzdění. Samozřejmou součástí nabídky pro NT1100 je také volitelná šestistupňová dvouspojková automatická převodovka DCT.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
- Štíhlé proporce přispívají k vynikající aerodynamice
- Plexi štít s 5 úrovněmi nastavení výšky a sklonu plus horní/dolní deflektory
- Standardní výbava zahrnuje boční kufry, vyhřívané rukojeti a tempomat
- Dotykový TFT displej s úhlopříčkou 6,5 palce disponuje technologiemi Apple CarPlay, Android Auto a konektivitou Bluetooth
- USB zásuvka, centrální stojan a 12V zásuvka ve standardní výbavě
Model NT1100 byl od počátku navržen jako agilní sportovní stroj, který je díky účinné aerodynamické ochraně a ergonomii zaměřené na komfort jezdce vhodný i pro celodenní pobyt v sedle.
Elegantní a sofistikovaný design se vyznačuje výraznými plochami, které zdůrazňují hlavní linie. Pro design modelu NT1100 je charakteristická dynamická elegance od přídě až po záď. A štíhlé proporce tohoto motocyklu jsou samozřejmě zároveň funkční, výsledkem čehož je prvotřídní zážitek z jízdy.
Standardně montované horní a dolní deflektory chrání paže a nohy jezdce před větrem a před povětrnostními vlivy. Štít nabízí možnost nastavení výšky a sklonu do 5 poloh, přičemž rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší polohou činí 164 mm. V dolní poloze je proud vzduchu směrován do oblasti ramen, v nejvyšší poloze pak štít proud vzduchu odklání přes přilbu jezdce. Součástí standardní výbavy jsou vyhřívané rukojeti i tempomat.
Jezdec po usednutí za řídítka do stroje „zapadne“ a díky kapotáži je výborně chráněn. Široké a tlusté sedlo nabízí luxusní posezení pro dvě osoby; výška sedla dosahuje 820 mm. Ze zadního nosiče vystupuje velké zadní madlo pro spolujezdce.
Tlumič výfuku je umístěn co nejníže, aby bylo možné maximalizovat objem kufrů. Právě standardně dodávané demontovatelné boční kufry představují jeden z hlavních rysů modelu NT1100. Jejich štíhlá konstrukce usnadňuje pohyb v hustém městském provozu – v nejširším místě kufrů má motocykl na šířku pouhých 901 mm. Kufry mají objem 33 litrů (levý) a 32 litrů (pravý).
Jasný a dobře čitelný 6,5palcový TFT dotykový displej nabízí 3 režimy zobrazení údajů; GOLD zobrazuje všechny číselné údaje a informace o zvolených režimech. SILVER klade důraz na ukazatel rychlosti a otáčkoměr, BRONZE pak má ve svém středu otáčkoměr. Pro každý režim je k dispozici definovaná barva pozadí, jezdec si může alternativně zvolit pozadí černé nebo bílé. Technologie Apple CarPlay, Android Auto a konektivita prostřednictvím Bluetooth umožňují prostřednictvím TFT displeje přístup k funkcím chytrého telefonu.
Seznam prémiové výbavy završuje kompletní LED osvětlení (se světlem pro denní svícení), ukazatele směru s funkcí automatického vypínání a výstražná světla pro nouzové brzdění; praktické doplňky zahrnují USB zásuvku, centrální stojan a 12V zásuvku.
Model NT1100 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:
- matně šedá metalíza Matte Iridium Gray Metallic
- bílá perleťová Pearl Glare White
- černá Graphite Black
3.2 Podvozek
- Ocelový dvoukolébkový rám z CRF1100L s přišroubovaným hliníkovým podsedlovým rámem
- Strmá geometrie řízení a špičkové odpružení vpředu i vzadu
- Inverzní 43mm přední vidlice Showa a zadní tlumič s hydraulickým nastavením předpětí
- Dva 310mm přední kotouče a 4pístové radiálně upevněné třmeny
Základ modelu NT1100 je dostatečně robustní a prověřený v praxi – jedná se o ocelový dvoukolébkový rám s přišroubovaným hliníkovým podsedlovým rámem, který pochází z modelu CRF1100L Africa Twin. S ohledem na všestrannost a sportovní zaměření NT1100 bylo terénní odpružení staršího sourozence nahrazeno silniční výbavou a strmější geometrií řízení.
43mm kazetová inverzní vidlice Showa disponuje zdvihem 150 mm a nabízí možnost nastavení předpětí pružiny. Stejně jako vidlice, také zadní centrální tlakový tlumič Showa nabízí zdvih v ose kola 150 mm; jeho píst má průměr 14 mm. Pro snazší cestování se spolujezdcem a/nebo se zavazadly je nastavení pružiny možné hydraulicky na dálku.
Kola jsou vyrobena z lehké slitiny odlévané do pískových forem, jež umožňují vytvoření duté střední části náboje u předního kola. Konstrukce s protínajícími se paprsky (jež jsou s ráfkem spojeny diagonálně) přináší několik výhod: při jízdě v přímém směru vyhlazuje vibrace z vozovky, a zároveň nabízí potřebnou tuhost při průjezdu zatáčkami. Pneumatiky mají rozměr 120/70-17 vpředu a 180/55-17 vzadu.
Rozvor kol má hodnotu 1 535 mm, sklon přední vidlice a závlek pak 26,5°/108 mm a světlá výška dosahuje 175 mm. Pohotovostní hmotnost verze NT1100 s manuální převodovkou je 238 kg, verze s převodovkou DCT pak váží 248 kg.
Do dvou 310mm předních kotoučů se zakusují lehké čtyřpístové radiálně upevněné třmeny. Zadní 256mm kotouč je spojen s jednopístovým třmenem. Brzdy jsou vybaveny systémem ABS.
3.3 Motor
- Řadový dvouválcový motor SOHC s 8 ventily a s objemem 1 084 cm3
- Výkon a točivý moment: 75 kW / 104 Nm
- Sací kanály a výfuk byly vyladěny s důrazem na hladkou a dynamickou akceleraci, a také pro dosažení příjemného zvuku v nízkých otáčkách
Řadový dvouválcový motor SOHC s 8 ventily a s objemem 1 084 cm3 u NT1100 je osvědčený agregát pocházející z modelu CRF1100L Africa Twin. Maximální výkon dosahuje 75 kW při 7 250 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 104 Nm při 6 250 ot./min. Kompresní poměr je shodný a dosahuje 10,1 : 1. Další společnou vlastností je 270° fázování klikového hřídele a nerovnoměrné intervaly zapalování.
Řízení motoru zajišťuje elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) a o přísun paliva se stará elektronická jednotka PGM-FI. Rozdíl v naladění motoru oproti modelu Africa Twin, kterého si jezdec ihned všimne, spočívá v optimalizaci délky sacích kanálů a vnitřní konstrukce tlumiče výfuku. Cílem těchto úprav byl nejen příjemný zvuk v nízkých otáčkách, ale i hladká a dynamická akcelerace či komfortní jízda vyššími rychlostmi. To vše jsou skvělé vlastnosti vzhledem k účelu, pro který byl model NT1100 navržen.
Kliková skříň je dělená vertikálně a vodní čerpadlo je umístěno v pouzdře spojky, zatímco termostat je integrován v hlavě válců. Motory pro manuální i DCT verzi mají stejnou klikovou skříň a liší se pouze několika vnějšími detaily. Sekundární vibrace jsou eliminovány protiběžným pohybem pístů, zatímco primární inerciální a mechanické vibrace jsou vyvažovány pomocí dvouosých vyvažovacích hřídelů. Vodní a olejové čerpadlo je poháněno vyvažovacím hřídelem.
Snímač na klikovém hřídeli se zuby rozmístěnými v intervalech 10° řídí detekci vynechání zapalování, což je důležité pro plnění požadavků OBD2/EURO5. Senzory lineárního proudění spalin (Linear Air Flow – LAF) umístěné ve svodech, jež jsou pro plnění normy EURO5 nezbytné, poskytují přesné údaje o složení směsi vzduchu a paliva.
3.4 Elektronika motoru
- 3 standardní jízdní režimy plus dva nastavitelné uživatelské režimy USER
- Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC) se 3 úrovněmi
- Systém pro zamezení zvedání předního kola se 3 úrovněmi
Elektronicky řízená škrticí klapka TBW umožňuje ovládání výkonu a charakteru motoru zásahy systémů nastavitelné kontroly trakce (HSTC) a systému pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie Control). Jezdec může volit ze 3 přednastavených režimů, které pokrývají širokou škálu jízdních podmínek, a ze 3 úrovní řízení výkonu a brzdění motorem. Úroveň 1 u každého parametru přitom značí maximální hodnotu. V případě stabilizačního systému HSTC a systému pro zamezení zvedání předního kola úroveň 3 znamená nejvyšší míru zásahů.
Výběr režimu se provádí tlačítky na levé rukojeti; při zásahu systému HSTC se na přístrojovém panelu rozsvítí kontrolka.
URBAN je standardní režim, který nabízí univerzální střední nastavení výkonu motoru i brzdění motorem.
RAIN snižuje výkon a brzdnou sílu motoru pro ještě více jistoty na mokrém nebo kluzkém povrchu.
TOUR poskytuje plný výkon motoru a standardní úroveň brzdění motorem pro dynamickou akceleraci při jízdě se spolujezdcem a se zavazadly.
V režimech USER 1 a 2 si může uživatel jednotlivé parametry nastavit podle svých požadavků. Po nastavení je režim USER automaticky uložen, takže není zapotřebí vše znovu nastavovat při každém zapnutí zapalování.
3.5 Dvouspojková převodovka (DCT)
- DCT nabízí volbu mezi automatickým (AT) a manuálním (MT) režimem
- 3 úrovně režimu S pro široké nastavení sportovního charakteru při řazení automatické převodovky
Od prvního představení dvouspojkové převodovky v modelu VFR1200F v roce 2009 společnost Honda v Evropě prodala přes 200 000 motocyklů vybavených touto technologií. Přijetí této technologie zákazníky potvrzuje fakt, že v rámci celé modelové řady značky Honda dalo plných 53 % zákazníků v roce 2020 před manuální převodovkou přednost verzi DCT. Systém se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů.
Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.
Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Mezi další výhody patří například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce, a především možnost většího soustředění výhradně na správnou stopu, zatáčení, body pro brzdění a akceleraci.
Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – funguje buď jako automatická převodovka (AT) s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, nebo jako manuální převodovka (MAN), kdy jezdec může sám řadit tlačítky na levé rukojeti.
V režimu AT může jezdec vybírat ze dvou režimů: režim D nabízí bezstarostnou jízdu a nejnižší možnou spotřebu paliva. Režim S nabízí výběr ze 3 úrovní sportovního způsobu řazení. Úroveň 1 je nejmírnější, kdy ke změně rychlostního stupně dochází ve středních otáčkách. Oproti tomu úroveň 3 je nejagresivnější a nechává motor pracovat ve vysokých otáčkách. Úroveň 2 je pak kompromisem mezi oběma výše uvedenými. Preferované nastavení se rovněž automaticky uloží.
4. Příslušenství
Pro model NT1100 bude k dispozici široká řada originálního příslušenství včetně rychlořazení s automatickým meziplynem či hliníkových dekoračních panelů pro zavazadla. Aby si každý majitel mohl svou Hondu NT1100 snadno přizpůsobit svým představám, jsou k dispozici také 3 pakety výbavy (každou z položek obsažených v těchto paketech lze rovněž zakoupit samostatně):
Paket URBAN
50litrový vrchní kufr s vnitřní taškou, komfortní zádová opěrka, 4,5litrový tank bag.
Paket TOURING
Komfortní sedlo pro jezdce a spolujezdce, komfortní stupačky pro spolujezdce a mlhovky.
Paket VOYAGE
50litrový vrchní kufr s vnitřní taškou, komfortní zádová opěrka, 4,5litrový tank bag, komfortní sedlo pro jezdce a spolujezdce, komfortní stupačky pro spolujezdce a mlhovky.
5. Technické parametry
MOTOR
|
Typ
|
Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec s 8 ventily, 270° fázováním klikových hřídelí a hlavou uni-cam
|
Zdvihový objem
|
1084 cm3
|
Vrtání x zdvih
|
92 mm x 81,5 mm
|
Kompresní poměr
|
10,1 : 1
|
Maximální výkon
|
75 kW při 7 500 ot./min.
|
Max. točivý moment
|
104 Nm při 6 250 ot./min.
|
Úroveň hluku
|
L-město 73,6 dB, L-wot 78,4 dB – MAN;
L-město 73,6 dB, L-wot 79,4 dB – DCT
|
Olejová náplň
|
4,8 – MAN
5,2 – DCT
|
PALIVOVÝ SYSTÉM
|
Karburace
|
Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
|
Objem palivové nádrže
|
20,4 l
|
Emise CO2
|
116 g/km MAN
110 g/km DCT
|
Spotřeba paliva
|
5 l / 100 km
|
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
|
Kapacita baterie
|
12 V / 11,2 Ah
|
HNACÍ ÚSTROJÍ
|
Typ spojky
|
Mokrá lamelová spojka
|
Typ převodovky
|
MAN: 6stupňová manuální převodovka
DCT: 6stupňová dvouspojková převodovka
|
Stálý převod
|
Řetěz
|
RÁM
|
Typ
|
Dvoukolébkový
|
PODVOZEK
|
Rozměry (D x Š x V)
|
2 240 x 865 x 1 360 mm (se štítem v dolní poloze)
|
Rozvor kol
|
1 535 mm
|
Záklon rejdového čepu
|
26,5°
|
Závlek
|
108 mm
|
Výška sedla
|
820 mm
|
Světlá výška
|
175 mm
|
Pohotovostní hmotnost
|
238 kg – MAN
248 kg – DCT
|
ZAVĚŠENÍ KOL
|
Typ vpředu
|
43mm vidlice Showa SFF-BP s nastavením předpětí otočným ovladačem, zdvih 150 mm
|
Typ vzadu
|
Jednodílné hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem SHOWA, hydraulickým nastavením předpětí, zdvih zadního kola 150 mm
|
KOLA
|
Typ vpředu
|
Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
|
Typ vzadu
|
Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
|
Pneumatika vpředu
|
120/70R17 M/C
|
Pneumatika vzadu
|
180/55R17 M/C
|
BRZDY
|
Systém ABS, Typ
|
2kanálový systém ABS
|
Typ vpředu
|
Radiálně umístěný čtyřpístový brzdový třmen, dva 310mm plovoucí kotouče
|
Typ vzadu
|
Jednopístový třmen, jeden 256mm kotouč
|
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
|
Přístrojový panel
|
6,5palcový TFT dotykový multifunkční informační displej a sekundární LCD ukazatel
|
Zabezpečovací systém
|
HISS
|
Světlomet
|
LED se světlem pro denní svícení
|
Zadní světlo
|
LED
|
Konektivita
|
Apple CarPlay & Android Auto
|
USB
|
USB
|
12V zásuvka
|
Ano
|
Ukazatele směru s funkcí automatického vypínání
|
Ano
|
Rychlořazení
|
Příslušenství
|
Tempomat
|
Ano
|
Další funkce
|
5 jízdních režimů
|