Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Rozhovory

Ivan Jakeš na Dakaru

Michal Hamšík, 25.5.2013

Vyšlo v MotoRoute č. 2/2013

Slovenský závodník Ivan Jakeš se letos (2013) zúčastnil po šesté legendární Rally Dakar. V předchozích ročnících jel sice vždy dobře, ale téměř pokaždé závod nedokončil pro technickou poruchu. Nejlépe tak zajel v roce 2009, kdy dokončil na 43. místě (po penalizaci). Letos ovšem technika fungovala jak měla a Ivan dojel na fantastickém 4. místě v kategorii motocyklů – i přesto, že neměl tovární stroj. Na letošní výstavě Motosalon jsme mu položili několik otázek.

MotoRoute: Ivane, čtvrté místo je vynikající výsledek. Co bylo letos jiné oproti předchozím Dakarům?
Ivan Jakeš: Letošní závod určitě nebyl lehčí. Žádný Dakar nebyl nikdy lehký, pokaždé je to velice těžké. Tentokrát mi ale motorka šlapala výborně, neměl jsem žádnou poruchu a dovedl ji do cíle.

M: Takže žádné problémy, žádný pád?
IJ: Ale ano, pádům se na Dakaru nevyhnete. Třetí den jsem spadl v plné rychlosti, to bylo nejhorší. Celkově jsem spadl čtyřikrát.

M: Byla trať hodně technická?
IJ: Ano, pořadatelé se pořád snaží motorky zpomalit a dělají jim tratě stále těžší. Motorky jsou v terénu mnohem rychlejší než auta, takže start a cíl je sice stejný, ale motorky jedou po techničtější trati, aby nebyly tak rychlé. Samozřejmě, auta s velkými motory jedou po rovinkách velice rychle, ale v těžkém terénu jsou pomalá.

M: Musí jet člověk naplno?
IJ: Důležité je být od začátku rychlý, ale přitom si rozvrhnout síly. Bylo to vidět i letos – Dakaru se účastnili motokrosaři a enduristé, kteří jsou zvyklí dát do závodu vše. V prvních několika etapách byli pekelně rychlí a drželi se na špici, ale pak se postupně propadali. Nikdo nevydrží jet tolik dní, dvanáct hodin denně naplno. Já jsem byl v cíli fit, klidně bych si to dal ještě jednou zpátky :-).

M: A co motorka, jak moc se lišila od továrních speciálů, jako mají Després a spol.?
IJ: Hodně. Tovární stroje sice vycházejí ze sériových motorek, rám je prakticky stejný, ale liší se v pružících a tlumících jednotkách a hlavně v motoru. Já jsem sice měl tovární tlumiče, ale motor téměř sériový, takže zatímco Després jede po rovině 180 km/h, já jsem rád, když vytáhnu 150.

M: To je velký handicap, jak je potom možné dosáhnout takového umístění?
IJ: Musel jsem to dohánět v technických pasážích, kde výkon motoru nerozhoduje...

M: To tedy klobouk dolů... Nedá vám KTM po takovém výsledku tovární motorku?
IJ: Tak to nefunguje, tovární motorka stojí hodně peněz a každý jezdec musí do týmu přivést silného sponzora, pokud ji chce mít. Tolik peněz určitě dohromady nedám. Ale přesto se budu snažit motor na příští Dakar vylepšit a sehnat nějaké racingové díly. Tovární motory se liší hlavně v lepších materiálech a velmi drahých „drobnostech“. Je ale skvělé, že mohu na Dakaru využívat servis KTM.

M: Jak je vůbec možné, že KTM je na Dakaru už tolik sezón neporažena?
IJ: Motorky KTM jsou za ty roky dakarských zkušeností prostě velice dobré, ale výsledky jsou dány hlavně precizním fungováním týmu. Rakušané to mají organizačně dokonale zvládnuté. Každý ví, kde je jeho místo a jaký má úkol, všechno běží jako na drátku.

M: Honda na poslední Dakar nachystala novou motorku a netajila se záměrem vyhrát. Proč se jim to nepovedlo?
IJ: S Rodriguezem jsme jeli mnoho kilometrů bok po boku. Honda byla na tvrdém povrchu hodně rychlá. Je to původně motokrosová motorka, ale na Dakar potřebujete něco jiného. Je moc krátká a nestabilní, jak jsme vjeli do dun, nestíhala, Rodriguez se s ní musel „prát“. Další věc je to, že týmy Hondy, BMW a dalších jsou pod taktovkou Italů či Francouzů – a ti nemají tak dobrou organizaci, jako Rakušané. Nestačí mít dobrou motorku, celý tým musí perfektně fungovat.

M: Jak to vypadá s přípravami na další Dakar?
IJ: Připravuji se prakticky celý rok. Trénuji, čeká mě třeba Erzberg Rodeo a další závody, také sháním sponzory, vyřizuji papíry...

M: Máte vůbec čas se normálně projet na motorce?
IJ: Ani nemám... Ale letos bych to chtěl změnit a aspoň trochu se projet...

M: I na nějakou delší cestu?
IJ: To ne, na to nemám čas. Ročně najezdím přes sto tisíc kilometrů autem, když zařizuji Dakar...

M: Dobře, děkujeme za rozhovor a přejeme co nejlepší výsledek na příští Rally Dakar!