Buben, 14.8.2017
Nový V-Strom 1000 XT
A že jsme se na nového litra načekali! Listopad 2016 – srpen 2017. A to jsme v ČR první, kdo ho měl v rukách. Ale hlavně že to klaplo. Původní plán srovnávačky „drátěných litrů“ Africa, KTM 1090 R a V-Strom XT už teda letos asi nedáme, ale pojďme se aspoň mrknout, co nám Suzuki v litrovém XTéčku připravila.
Protože ostatní redakce prý chtějí motorky bez kufrů (?!), nemáme je na testovacím CESTOVNÍM enduru ani my. Je to škoda, protože před třemi lety byla testovačka silniční verze litra naopak našlapaná vším, co Suzuki v rámci příslušenství nabízela. Kdo tedy čeká info, jak se motorka chová naložená se všemi kufry na silnici, dálnici a šotolince, kolik pak žere a co se do ní vejde, tak si musí počkat zřejmě až na další sezónu. Následujícím řádkům tedy svěřím popis V-Stroma XT ve verzi nalehko.
První pocity
První dojem stejný jako na výstavě v Miláně. Žluto-černá kombinace se zlatými ráfky je za mě top. Zobák „doktora Velikého“, mohutná koncovka výfuku, žluto-černé sedlo a zdvojené svislé přední světlo v čelní masce. Paráda.
Výkon, který motor přenáší na zadní kolo, je sto a jeden kůň a dle mého gusta naprosto dostačující pro svižné cestování, s pohodlnou rezervou pro nenadálé situace a spotřebou umožňující dojezd na hranici 400 km. Vše vypadá jako rozumná volba mezi výkonem a spotřebou (dojezdem).
Dvouválec do V příjemně vibruje a chrochtá a nic z toho není při jízdě mimo dálnice na obtíž. Překvapení přichází právě při svižných přesunech napříč republikou. Návštěva u nejvyššího v redakci a trasa Most – Zlín a zpět během 24 hodin odhalila nepříjemnou skutečnost. Po 50 kilometrech, kdy držím konstantní plyn, mě začínají brnět prsty, zadek i chodidla. Nový nezajetý motor? Špatně vyvážená pneu? Nevím. Jak se řadí, zatáčí a s motorkou pracuje, nic nepoznáte. Ale jak se jede rovně a stejně rychle, není to pro mě úplná pohodička.
No nic, frčíme dál. Pravdou je, že na zpáteční cestě jsem to už tolik nevnímal, ale překvapilo mne to.
Spotřeba
Spotřeba po 550 km dálničních přesunů lehce nadpředpisovou rychlostí, sólo a bez kufrů hlásila 6 l / 100 km. To nám dává rádius 300 km. Kolik by to bylo s plnými kufry, těžko říct. Naopak po asi 230 měřených km mimo dálnice to kompjůtr vypočetl na rovných 5 l. Výrobce udává 4,8, takže je možné, že po pár stovkách km si vše sedne a pak ta hodnota bude reálná.
Motor a brzdy
Motor je švihák, který umí zabrat odspodu, ale nechá se i pěkně vytáčet a frčet v rytmu 3, 4 po klikatých okreskách. Maximální krouťák je k dispozici už od 4000 otáček (srovnejme s Africou, kde je to při 6000). Mám ty dvouvály do V rád. Fajnové je, stejně jako u V-Stromu 650, tlačítko startování, kdy jen ťuknete a motor naskočí (nemusí se držet).
Jak něco rozjedete, bude to třeba, dříve či později, zase zastavit. Čtyřpístkové monobloky Tokico na předním kole zastavují motorku razantně a nekompromisně. Při zmáčknutí brzdové páčky nastupují brzdy opravdu rychle. Pokud vyrazíte na divokou sólo jízdu, pak při prudkém brzdění před zatáčkou oceníte antihopingovou spojku SCAS. Rezerva v brzdné síle je velká a předpokládám, že stejně spolehlivě by zastavily i plně naložený stroj – snad to brzy budeme moci také otestovat :-).
Ovladatelnost
Tím se dostávám k ovladatelnosti. Ta je ve spojení s pohotovostní hmotností 228 kg prvotřídní. Úžasně hbitý je Stromek ve městě a na úzkých silničkách. V pohodě je i manipulace na místě, nebo otáčení se na úzké cestě.
Stejně tak v lehkém terénu si s ním pohrajete, i když mu vpředu zůstala 19 a vzadu 17 palcová pneu jako u silniční verze. Jedna z oblastí, kde by výše zmiňované srovnání určitě stálo za to a offroad specialisté z redakce by k tomu měli co říci. Kolena padnou pěkně do prolisů pod nádrží a i ve stupačkách motorku dobře mezi koleny cítíte.
Jestli takhle hravý je litr, jak si pak musel Luboš hrát s 650? Teď chápu, proč si vždy při nějaké pauze projel na své KTM pár pangejtů, případně zajel do pole a pak se frčelo dál. XTéčko svádí k tomu samému. Polňačka?! Kam vede? Jedu!
Pohodlí
Síla tu je a super ovladatelnost taky. Jak je to s pohodlím? Široká řídítka příjemně padnou do ruky a spolu se stupačkami poskytují jezdci pohodlnou jízdní pozici. 100, 200, 300 km, nic nebolí a netahá. Z motorky slezete a jste v pohodě. Sedlo ve výšce 850 mm zadek hýčkalo, ale jak dlouho zůstane při off-road expedici zářivě žluté, to netuším.
Čelní plexi ve standardu naprosto postačuje a jeho ovládání jednou rukou do předem daných 3 poloh zůstalo oproti minulým ročníkům nezměněno. V parném letním dni šlo dolů, při návratové bouřce u Prahy zase do nejvyšší polohy a odvádělo svou práci na jedničku. Snad jen v rychlostech přes 130 km/h jsem cítil rázy do ramen, ale hlava zůstala v klidu. A jelikož je třeba jezdit především hlavou, nechávám bez výtky.
Výbava
Stejně dobře v dešti fungovaly chrániče rukojetí. Plastový kryt svodů na břichu se jistě šikne za běžného provozu a vypadá celkem pěkně. Pokud však pomýšlíte na expedici mimo zpevněné silnice, pak by to chtělo sáhnout po plechové alternativě a stejně tak zakoupit i padací rámy. Vyhřívání heftů a centrální stojan namontovány nebyly.
Na starém 650 bylo pod sedlem celkem slušné místo na lékárničku a pouzdro s nářadím. Cpal jsem tam i protichmatácký řetěz. Zde už je místo pouze na první dvě položky. A chybí zámek, respektive háček na zajištění přilby. To mě trochu zamrzelo, když jsem parkoval pod rozhlednou a následně šlapal i s helmou vzhůru.
Komunikace mezi motorkou a jezdcem probíhá skrze přehledný a dobře čitelný digitální displej. Analogový zůstal otáčkoměr a celkově je kaplička úsporná a přehledná. Přímo uprostřed ní pod otáčkoměrem naleznete zásuvku na 12 V. Displej podává info o dvou tripech, venkovní teplotě, spotřebě, dojezdu, zařazené rychlosti a zvolené úrovni kontroly trakce. K dispozici jsou polohy Vypnuto, 1 a 2 dle míry zásahu do chování zadního kola.
Kolik, kolik?
Na závěr tolik - radost z jízdy, motor, dojezd a pohodlí za řídítky jsou silné stránky a argumenty k vytasení požadovaných 330 tisíc Kč. Přímé srovnání s konkurencí na drátech se pokusíme zajistit co nejdříve.
Suzuki DL 1000 XT V-Strom - video
Technické údaje
typ motoru: čtyřdobý kapalinou chlazený V-twin, 90°, DOHC
zdvihový objem: 1037 cm3
vrtání x zdvih: 100x66 mm
max. výkon: 74 kW / 101 PS při 8000 min-1
max. kroutící moment: 101 Nm při 4000 min-1
spouštěč: elektrický
objem nádrže: 20 l
spotřeba: 4,8 l/100 km
převodovka/sek.převod: 6 rychlostí / řetěz
rozměry délka/šířka/výška: 2 285 / 865 / 1 410 mm
rozvor: 1 555 mm
světlá výška: 165 mm
výška sedla: 850 mm
pohotovostní hmotnost: 228 kg
odpružení předního kola: Teleskopická vidlice USD, vinutá pružina, olejový tlumič
odpružení zadního kola: Kyvná vidlice s přepákováním, vinutá pružina, olejový tlumič
brzdy přední: kotoučová, dvojitá
brzdy zadní: kotoučová
pneumatiky přední: 110/80 R19 M/C 59V bezdušová
pneumatiky zadní: 150/70 R17 M/C 69V bezdušová
emisní norma: Euro4
emise CO2: 112 g/km