Normfest

 

 


Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

První test v České republice – Benelli TRK 702 X

Marek Olbert a redakce MotoRoute, 17. 8. 2023

Byla to velká náhoda... Jel jsem v pátek odpoledne neplánovaně z Brna na Olomouc, tak jsem vzal do ruky telefon a zavolal do Nevima Group, jestli mají na víkend volnou nějakou testovací motorku.

„No jasně, voláš úplně ideálně, zajíždíme novou Benelli TRK 702 X,“ ozvalo se ze sluchátka.

„To je skvělé, ale můžu tam být nejdříve před sedmnáctou hodinou.“

Odpovědí mi je ujištění, že motorka bude čekat ve dvoře a klíče budou schované tam a tam.

A hle... Přijíždím do Příkaz u Olomouce a vše je podle domluvy. Stavím svou Multistradu hned vedle a kochám se skoro ještě továrnou voňavým italsko-čínským cestovním endurem, které bylo letos v březnu představeno na výstavě Motosalon. Po obrovském úspěchu s modelem TRK 502 X, který je na italském trhu čtyři roky po sobě nejprodávanějším motocyklem, bylo otázkou času, kdy přijde nový model s větším obsahem. 

 

První dojem

Na výstavě mi neseděla barevná kombinace černé a fluorescentní žluté, přišla mi k tomuto modelu nezvykle divoká. Zrovna taková teď stojí i tady, ovšem je to jediná věc, kterou na první subjektivní pohled můžu negovat. Do přírody hlavně nenápadně. Dovolím si v průběhu testu malé srovnání Benelli TRK 702 X s Multistradou V2, tedy tou novou s užším a nižším sedlem, protože mi přijdou stejně využitelné.

TRK 702 X vypadá dobře a dospěle, je docela vysoká a zepředu působí mohutným dojmem, přestože na ní nejsou namontované padáky. Celkově z ní mám pocit, že to není žádný drobeček. Tabulky tvrdí, že pohotovostní hmotnost je 235 kg, což je o cca 12 kg více, než Multistrada V2.

Beru teerkáčko za řídítka, která jsou užší a vyšší než na Multistradě, a rovnám ho z bočáku. První pocit je podobný jako u manipulace s Multistradou, je potřeba trochu zabrat, ale je to mnohem příjemnější, než s Benelli TRK 502 X. Někde někdo něco udělal jinak a manipulace na místě je se sedmistovkou oproti pětikilu příjemnější.

Ve srovnání s Multistradou má TRK drátěná kola, kovovou nádrž a celkově v Číně s kovem nešetřili. Konstrukce rámečku chráničů páček je hliníková, to má Multistrada z plastu. Za spolujezdcovým sedlem je opticky výrazná kovová konstrukce pro středový kufr. Standardně má TRK centrální stojan, zatímco Multistrada za příplatek, takže tabulkový váhový rozdíl je logický. TRK je prostě kus poctivého železa.

Zaujal mě relativně nízký větrný štít. Čekal bych u takto cestovně dimenzovaného stroje trochu vyšší, ideálně i výškově seřiditelné plexisklo, větší však bude dokoupitelné v průběhu roku.

Čelní pohled na TRK neevokuje jakoukoliv jinou světově známou motorku na trhu, možná tak potápěče s brýlemi s decentním zobákem. Ještě by ten rámeček mohl evokovat motokrosové brýle. Zobák je mnohem méně výraznější a více slušivější, než na modelu TRK 502 X. Stejně tak zboku i odzadu nevidím inspiraci konkurencí, což mě těší, i když škarohlídi určitě porovnávat budou.

Tady pod světlem je záslepka pro možnost namontovat kameru, která se brzo objeví v příplatkové výbavě.

Sedmistovka má dělená sedadla takovým stylem, že bych je čekal spíše u supersportu. Teerkáčko pětistovka je má od pohledu komfortnější a masivnější, zřejmě však budou na sedmistovce, myšleno hlavně řidičovo sedlo, mnohem vhodnější do terénu. S tím souvisí i užší nádrž mezi koleny, což rozhodně prospěje jízdě ve stupačkách a v dosáhnutí chodidel na zem.

Na pravém boku je koncovka výfuku, která vypadá hodně dobře a celkově pasuje k mírně agresivnímu, přesto vyhlazenému stylu TRK 702 X a nijak vzhledově nepřekáží. Při pohledu na koncovky některých současných modelů motocyklů světových značek je tahle připravena jít hrdě na módní přehlídku.

Vodní chladič je rozumně umístěný nad blatníkem, což by mělo výrazně eliminovat možnost poškození kamínky, navíc je chráněn plastovou mřížkou dodávanou už z výroby. 

Plechovým krytem je chráněný spodek motoru s olejovým filtrem.

Páčka spojky i brzdy je lehce seřiditelná.

Spolujezdec má k dispozici fakt echtovní madla, dalo by se na nich cvičit :-) Pod jeho sedadlem je dostatek prostoru na lékárničku a výstražnou vestu. 

Hodnocení vzhledu je vždy subjektivní, ale už holá z továrny vypadá, že se těší na dobrodružství. Mně se Benelli TRK 702 X (vynechejme tu žlutou barvu) líbí a myslím, že budu mít mnoho stoupenců.

 

Motor

Kapalinou chlazený DOHC řadový dvouválec o objemu 698 ccm, elektronické vstřikování s klapkami 41 mm, výkon 70 koní při 8000 otáčkách, točivý moment pak 70 Nm při 6000, dvojitá vačková hřídel, proměnlivé časování ventilů, 4 ventily na válec, klikovka s posunem 180°. Benelli tvrdí, že je to jejich motor, přestože mi velmi připomíná ten z Kawasaki Versys 650. Tak či tak, nečekám, že by měl být jakkoliv nezvyklý, 70 koní mi u takové motorky dává smysl a vše by mělo skvěle fungovat. Multistrada V2 má 113 koní, ale taky větší objem 937 ccm a primárně je určena na cestování po silnici.

 

Ergonomie

Usedám za řídítka a motorka je fakt kus. Sedlo ve výšce 836 mm je o 6 mm vyšší, než má Multistrada V2, celkový pocit je však takový, že takhle na stojáka mám teerkáčko lépe v ruce. Asi to dělají užší řídítka a jinak umístěné sedlo, celkově to přináší uvolněné držení těla. Silniční verze TRK 702 má sedadlo ve výšce 790 mm, ale i verzi X lze dle informací od dovozce vybavit nižším sedadlem.

Zubaté ocelové stupačky jsou docela široké a mají odnímatelný gumový vršek, takže ani při jízdě v bahně by neměly boty klouzat. Se svými 174 cm se pohodlně nohama dotýkám země a díky úzkému sedlu u nádrže s tím nebudou mít problém i kratší nohy. Stupačky jsou však mírně předsunuté vpřed, Multistrada je má více dozadu, řídítka na TRK jsou vyšší. Ovládací prvky jsou pěkně u prstů a nic nehledám. 

 

Elektronika

Mám v ruce klíček, Multistrada zamčená, tak mohu vyrazit vstříc novým zážitkům. Klíček je klasika, žádný dálkáč, ovšem po jeho zasunutí do spínací skříňky a otočení vpravo vás posune do vyšších sfér a rozsvítí z prvovýroby montovaný 5“ barevný displej.

Slunce ostře svítí a chvilku ostřím zrak, co displej zobrazuje. Černá grafika není do tohoto slunečného dne ideální, proto se nořím do hlubin možností nastavení a objevuji skvělou a čitelnou grafiku s černým textem a bílým podkladem.

Potvrzuje se taky informace z jarní výstavy, že tento model bude mít možnost spárování se smartphonem, stejně tak možnost zrcadlení oblíbené navigace v mobilu. Nevím, jestli bych náhodou něco novým spárováním nenarušil, tak si seznámení s touhle vychytávkou nechám na konec, až při navrácení motorky zpět.

Lze nastavit základní parametry a hodnoty, není však potřeba hledat nastavení jízdních režimů, ty tu nejsou, ani kontrola trakce. S ohledem na prodejní cenu 189 990 Kč a naprosto rozumný výkon motoru snad nemůže být nikdo překvapen a zklamán. A jak známo, co není, nemůže se pokazit.

Standardně montovaná voděodolná dvojitá zásuvka USB a USB-C pak pohodlně nabije telefon nebo další spotřebič. Prakticky je tady vše, co by člověk mohl chtít od moderní cestovní motorky. 

TRK 702 X má komplet LED osvětlení, taky podsvětlená tlačítka, což při zastínění rukou jde vidět i ve dne. Za ty peníze je to pecka. 

 

Jízda

Motor chytá na první otočení a má skvělý zvuk, což umocňuje i masivní koncovka výfuku. Spojka, řadím, klap, no pěkně. Antihopping spojka jde velmi lehce, převodovka pěkně zaklapla a vyrážím.

Hned na prvních metrech dlážděné silnice mě překvapil podvozek. Přední nenastavitelné upside-down tlumiče s průměrem 50 mm mají zdvih 140 mm a fungují skvěle. Přímé srovnání s Multistradou V2 je asi takové, že ač je má Ducati nastavitelné, je to alchymie a celkově jsou více do měkka, Do terénu a do pohodového cestování. Kdo chce Multistradu V2 a jezdit s ní sportovně, musí si vybrat variantu S, která má elektronicky nastavitelné odpružení. TRK 702 X má předky na první pocit tuhé, ale tlumí úplně luxusně, určitě umožní i svižnou sportovní jízdu. Zadní tlumič má zdvih 50 mm, takže celkový zdvih zadního kola je 173 mm, navíc je tlumič seřiditelný na odskok, útlum i předpětí, ale aktuální nastavení mi přijde dobré.

Jede to… Raz, dva, tři, křižovatka, raz, dva tři, čtyříí, pěééét a šestka. Přes lehkou vůli na řadícím mechanismu (to u Ducati nečekejte), se na teerkáčku pěkně řadí, jednotlivé převody naskakují přesně, a to má najeto teprve 300 kilometrů. Motor se ochotně vytáčí a opět mi svým projevem připomíná Kawasaki, což hodnotím kladně, protože bude určitě dobře fungovat. Motor má skvělou reakci na plyn, který má klasické lankové ovládání. Miluju mechanické prvky.  

Mizím kolem města mezi lesy směr úzké silničky okolo Oderských vrchů. Beru to přes Šternberk a jeho slavné zatáčky. Výkon není přehnaný, ale je moc pěkně využitelný, jen je třeba častěji řadit. Pro echtovní rychlé výjezdy se občas podřadí i o dva stupně dolů, ale při klidném svezení to nebude potřeba. Pořádný výkon motor podává až od 5000 ot/min, ale v tomhle pásmu běžný uživatel jezdit standardně nebude.Není důvod motor vytáčet až na doraz, je zábavný v celém spektru otáček.  

V zatáčkách není TRK jako supersport, což je částečně vlastnost vysokého podvozku a jeho nastavení, ale i pneumatik. Sériově obuté zubaté pneumatiky Pirelli Scorpion STR nejsou synonymem pro sportovní jízdu, ale mám kamaráda, co s nimi jezdí s Hondou X-ADV „na ucho“, tak se toho taky nebojím.

Překvapivě nevnímám zásadnější vibrace, nejedu-li v nejvyšším pásmu otáček, kdy stupačky šimrají chodidla, ale zrcáka se netřepou.

TRK se velmi dobře ovládá a není třeba ji nutit do zatáček. S Multistradou je jízda jiná, ne tak svěží. Jako by bylo u Multistrady potřeba přetlačit její setrvačnost. Multistrada je sice pohodlnější a celkově dospělejší, ovšem zatáčky jedu s teerkáčkem s větším nadšením, ovládá se lehčeji.

Velmi dobře hodnotím i brzdy Benelli. Přední plovoucí kotouče s průměrem 320 mm mají brzdiče s dvěma pístky, zadní kotouč má 260 mm a jednopístek. Předek ani zadek se sportovní jízdy nebojí a fungují skvěle. Určitě mají své limity a jinak se budou chovat se třemi plnými kufry a spolujezdcem, ovšem zadní brzda je pro jednoho skoro zbytečná a s naloženou motorkou ji budete milovat.

Po vyblbnutí nabírám směr Hraničné Petrovice, Domašov nad Bystřicí, Libavá a Budišov nad Budišovkou. Tahle cesta je místy fakt nechutná, takže se projeví kvality podvozku. Jak jsem už napsal výše, baví mě. Dobrou práci odvádí i zvolené velikosti ráfků, respektive pneumatik 110/80/R19 a 150/70/R17. V těchto rozměrech se dají vybírat nejen turistické, ale i hodně zubaté gumy. Multistrada touhle cestou jezdí o něco komfortněji.

Je horko a malý větrný štítek je teď velmi praktický. Ofukuje tak akorát, aby člověk v horku nezahynul. Na podzimní plískanice bude ve speciálním paketu ke koupi i větší, mnohem cestovnější štít. Mimochodem... Ducati by se mohla učit, jejich větrný štítek na modelu Desert X, na první pohled větším, mi chtěl proudem vzduchu ve 120 km/h urvat hlavu.

U Staré Vody mám off-road cestičku, kde jsem naposledy zkoušel Leoncino 800 Trail a s menším výdejem energie projel. Výmoly, výjezdy, sjezdy a kamení. Leoncino je celkově úplně jinde a byť umí i nepěkné cesty, je to spíše kochací motorka na polňačku. Zato TRK 702 X projíždí "tankodrom" naprosto v pohodě a zábavně. Za určitých okolností tady podvozek najde své limity, ale pokud nebudete s motokrosaři skákat lavice, budete s jeho charakterem spokojeni.

Přestože ABS není vypínatelné, nemyslím si, že by při turistice vypínání někdo potřeboval. Díky světlé výšce 210 mm, slušnému podvozku a ergonomii, se budete těšit na každou odbočku z asfaltu. Umí to.

Zpáteční cesta druhý den je ve znamení silničního svezení a maximálka překračuje povolenou dálniční rychlost o 50 km/h. Rychlé svezení je v pohodě, TRK 702 X však láká k nějakému pořádnému výletu po Evropě a klidně mimo hlavní silnice. Řidičovo sedadlo je trochu tužší, dává však možnost vybrat si, kde budu sedět a skvle umožňuje jízdu ve stupačkách. Škoda, že ji musím vrátit, rád bych na teerkačku najel mnohem více kilometrů.

Po návratu do Příkaz jsem seznámen s bezplatnou aplikací, která spojí smartphone s displejem motorky a funguje skvěle. U jednotlivých dealerů ve vašem blízkém okolí můžete požádat o ukázku, jak displej s telefonem spárovat a co všechno umí. 

 

Třešnička na dortu :-)

Aktuální cenu motorky má Česká republika 189 990 Kč, Slovensko pak 7 999 €, s prodlouženou zárukou 5 let pro registrace do konce roku 2023. 

Novinkou je speciální balíček Benelli PLNÁ VÝBAVA.

Ke každému motocyklu TRK 702 X můžete dokoupit sadu doplňků jen za cenu 10 000 Kč/ 420 €:

  • výběr z jedné sady kufrů – hliníkové nebo plastové
  • ochranný rám
  • vyhřívané rukojeti
  • vyhřívané řidičovo sedlo

Tohle není sportovní motorka, Benelli TRK 702 X bude dělat radost při dobrodružném cestování, což je patrné z celkové ergonomie. Provede vás jakoukoliv necestou, podle vašeho odhodlání, ale radost udělá, i když vám na pěkné silnici bouchnou saze. To vše se změřenou spotřebou 4,8 litru na 100 km, což s dvacetilitrovou nádrží znamená hodně dlouhý výlet.

Jsou určitě výkonnější motocykly s lepšími komponenty, ale také mnohem vyšší prodejní cenou. Pokud však hledáte motorku vhodnou na silnici i do lehkého terénu, která ochotně odveze vás, spolujezdce a tři plné kufry, je Benelli TRK 702 X skvělým tipem na zkušební jízdu. Už jenom s principu, že vyzkoušíte něco nového. Určitě to bude dobře strávený čas. 

 

PS: Ducati Multistradu V2 jsem kupoval jako vyplnění prostoru mezi Ducati ST2 a Multistrada 1200. Nebylo to úplně nejlepší rozhodnutí. S najetými kilometry zjišťuji, že V2 prakticky nepotřebuji, že ideální by mohl být model Ducati Desert X, ovšem místo něho mám "stejný" motocykl Cagiva Elefant 650 R. Multistrada V2 je skvělá motorka, se špičkovými komponenty, ale nepotřebujete ji, když máte Multistradu 1200 a k tomu opravdové enduro. Multistrada V2 je tak trochu směsice obou, skvělá společnice na dlouhou cestu, TRK 702 X cestovatel, co se nebojí špíny.  

A protože si původní motorky chci nechat, kdybyste někdo chtěli koupit zánovní Multistradu V2 r. v. 2022 v záruce, rád ji prodám. Zvažuju koupit Benelli TRK 702 X, mám k ní pěknou černožlutou bundu :-)


Benelli_TRK_700_X_02
Benelli_TRK_700_X_02
Benelli_TRK_700_X_03
Benelli_TRK_700_X_03
Benelli_TRK_700_X_04
Benelli_TRK_700_X_04
Benelli_TRK_700_X_05
Benelli_TRK_700_X_05
Benelli_TRK_700_X_06
Benelli_TRK_700_X_06
Benelli_TRK_700_X_07
Benelli_TRK_700_X_07
Benelli_TRK_700_X_08
Benelli_TRK_700_X_08
Benelli_TRK_700_X_09
Benelli_TRK_700_X_09
Benelli_TRK_700_X_10
Benelli_TRK_700_X_10
Benelli_TRK_700_X_11
Benelli_TRK_700_X_11
Benelli_TRK_700_X_12
Benelli_TRK_700_X_12
Benelli_TRK_700_X_13
Benelli_TRK_700_X_13
Benelli_TRK_700_X_14
Benelli_TRK_700_X_14
Benelli_TRK_700_X_15
Benelli_TRK_700_X_15
Benelli_TRK_700_X_16
Benelli_TRK_700_X_16
Benelli_TRK_700_X_17
Benelli_TRK_700_X_17
Benelli_TRK_700_X_18
Benelli_TRK_700_X_18
Benelli_TRK_700_X_19
Benelli_TRK_700_X_19
Benelli_TRK_700_X_20
Benelli_TRK_700_X_20
Benelli_TRK_700_X_21
Benelli_TRK_700_X_21
Benelli_TRK_700_X_22
Benelli_TRK_700_X_22
Benelli_TRK_700_X_23
Benelli_TRK_700_X_23
Benelli_TRK_700_X_24
Benelli_TRK_700_X_24