Normfest

 

 


Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Benelli Leoncino 800 Trail

Marek Olbert, redakce MotoRoute, 26.9.2022

Test motocyklu Benelli Leoncino 800 Trail vyšel v magazínu MotoRoute 5/2022, níže najdete kompletní fotogalerii s komentáři.

Model Benelli Leoncino 800 Trail byl v loňském roce v první desítce soutěže „nejpěknější motorka výstavy EICMA“. Vypadá fakt dobře, má charakter, muskulatura tak akorát, offroad pneumatiky na bezdušových vyplétaných kolech, mohutné přední tlumiče, v hlavě mám spoustu nápadů, kam s ní vyrazit.

Osmikilo budí emoce i na stojánku. Pěkně prošívané krátké sedlo, množství drobných pohledných detailů, které celkově pozvednou vizuální hodnotu motorky. Z bočního pohledu celá motorka vypadá nezvykle tak, že všechno je vpředu a vzadu jen sedadlo s kolem, ale celkově je design velmi povedený. Na pravé straně každého zaujme kryt na pěkné dvojité koncovce výfuků s číslicí 800. První pohled musí všem škarohlídům naprosto rozbít jakékoliv možné předsudky, že je motorka z Číny.

Přední odpružení upside-down se zdvihem 148 mm nemá možnost seřízení, ale 50mm tlumiče působí tak, že zvládnou cokoliv. Na pěkné zadní kyvné vidlici je tlumič s možnosti seřízení předpětí a útlumu s chodem 140 mm, žehlení nerovností, myslím si, zaručeno.

V pěkném trubkovém příhradovém rámu (kdyby byl červený, váhal bych z dálky nad značkou motocyklu) je namontovaný dvouválec 754 ccm s výkonem 76 koní a krouťákem 69 Nm, což by mělo na fajnovou zábavu na silnici i mimo ni bohatě stačit. Motorku je možné objednat i ve verzi 35 kW.

Na řídítkách jsou ovladače tak jak by měly být, potěší seřiditelné páčky, líbí se mi TFT displej, který je přehledný s čistou grafikou a na slunci dobře čitelný. Je zbytečné zde hledat ovládání pro jízdní režimy, protože tady žádné není. Domnívám se, že nikomu ani chybět nebude a přijde mi to velmi sympatické. Mám rád co nejmíň takových „vychytávek“, jsem stará škola a ztotožnil jsem se jen s ABS, což mi dává smysl i u motorky vhodné do terénu.

Co se mi moc líbí, je úplná drobnost k ničemu, vlastně to není pravda, k radosti, což je malinký LED podsvětlený nápis Leoncino v předním světlometu. Jakože fakt blbost, ale moc hezká. Světlomet má denní svícení a komplet je v LED technologii, stejně tak zadní svítilna a blinkry.

Přední 19“ kolo dává tušit, že to výrobce s jízdou mimo silnici myslí vážně a s rozměry pneu 120/70-19 a 170/60-17 je na trhu opravdu velký výběr zubatých gum, ovšem standardně obuté Pirelli Scorpion Rally STR budou většině uživatelů bohatě stačit. Brzdiče jsou vlastní výroby Benelli, vpředu čtyřpístek a dvojitý kotouč 320 mm, vzadu dvoupístek s kotoučem 260 mm.

Pocity z jízdy skvělé, vzpřímená pozice, široká vyšší řídítka, motor je velmi živý, nízké těžiště dovoluje skvělou manévrovatelnost i na parkovišti. Za jízdy je to jako s jakýmkoliv lehkým naháčem. Přední 19“ kolo má na jízdu minimální vliv a rychlé překlápění ze strany na stranu nepůsobí problém. Ve městě je třeba vhodně zařadit a pak se jen ladně proplétat mezi auty a kruhovými objezdy.

Papírových 69 Nm nemusí působit nijak divoce, ale pro jízdu jsou naprosto skvělé. Utažené zatáčky nad Šternberkem, dvojka, trojka a pěkně ty rychlosti roztáhnout. Motor si trochu nezvykle v tomhle objemu nechá líbit vytáčení a poskytuje tím hromadu zábavy. Sbírá se od nízkých otáček, nárůst výkonu je vcelku lineární a působivý, ale mám pocit, že nejvíce zábavy dává v nejvyšších otáčkách. 

Brzdy jsou dobré a není jim co vytknout, zadní je snad trochu kousavější, brzdný účinek je však dobře dávkovatelný. Jízda po rozbitých silnicích kolem vojenského prostoru Libavá je poměrně hladká a podvozek je pro tento účel dobře nastavený, na dlouhých rychlých rovných úsecích trochu fouká, ale prakticky je Trail naháč, takže OK. 

Drobné vibrace ve vyšších otáčkách nijak neruší pocity z jízdy, taky mě baví zpětná zrcátka, která dávají dobrý přehled o situaci vzadu a netřepou se. Osmistovka s krátkým rozvorem, širokými řídítky a s nízkým těžištěm je na silnici velmi hbitá a zábavná, co takhle trochu šotoliny? 

Vjíždím na polní cestu a cítím se jako Steve McQueen. Hopsám si přes hrboly, gumy dobře drží i ve srázu vyjetých kolejí, tu stará kaluž, tu kopeček, za mnou hromada zvířeného prachu. Tahle motorka se vede jinak, než jakože „opravdová“ cestovní endura s 19“ vpředu. Musím říct, že přes nízkou světlou výšku si dokážu představit, jak někde na pohodu s nějakým báglem vyrážím směr Rumunsko a zdolávám tamní šotoliny, tak nějak bez toho echt enduro balastu kolem, jen tak, cigárko, stočená deka na zadním sedadle...

Leoncino 800 Trail nabádá k tomu, aby s ním člověk zkusil vyšší a odvážnější cíle, že svému majiteli dovolí dost. 

Objevuju hustokrutý výjezd do kopce, koleje po traktoru mizí kdesi za rohem, nějaké drobné kamení, říkám si proč to nezkusit. Jednička vrrm, dvojka je moc rychlá, ouha, kameny v zatáčce, sakra, skočil jsem do vedlejší koleje, ale ustál to. Vrrrm, vrrrm, jsem nahoře, na louce nad lesem, zpocený všude, chvíli to trvalo, ale ten výhled stojí za to úsilí. Ano, 21“ přední kolo je na volné kameny a štěrk jednoznačně nejlepší volbou, pak už je jen auto 4×4, ovšem při dostatečně velkém srdci a troše zkušeností i 19“ zdolá vyšší a odvážnější cíle. Leoncino Trail se v terénu ovládá mnohem příjemněji, než většina vizuálně drsnějších, ale taky vyšších cendur.

Mohlo by se zdát, že 234 kg pohotovostní váhy je dost, ale nízké těžiště s motorem více vpředu z Leoncina Trail dělá příjemně ovladatelnou motorku. Nádrž na 15 litrů paliva může trochu srážet cestovní ambice, ale 250 kilometrů najedete určitě vždy a na benzínce ještě nebudete na suchu.

Nevýhodu bych hledal v krátkém sedadle, kdy mi spolujezdec křečovitě svíral tělo, přestože jsem seděl skoro na nádrži. 

Deset centimetrů odhaleného zadního blatníku s pěkným LED světlem sice vypadá efektně, ale protáhnutí sedadla by celkovému vzhledu nijak neublížilo a značně by se zvýšila užitná hodnota motorky. 

Motorku jsem si užil, je velmi všestranná, celodenní ježdění není nijak zásadně únavné a má nejvýkonnější motor ze současné nabídky (Leoncino 800 a naháč 752S). Za 219 990 Kč dává velmi dobrý poměr kvalita/užitek/cena a Benelli odvedlo opravdu dobrou práci. Sami se přesvědčte testovací jízdou, nebudete litovat. Zájemci nejen ze Zlína mohou osmistovku prohlédnout ve firmě DVTM s.r.o., kde motocykly Benelli mají v kompletní nabídce.