Harley-Davidson a redakce, 24.3.2014
Harley-Davidson radí, co udělat před první jízdou, aneb příprava motocyklu před sezónou
Připraveno ve spolupráci s Miroslavem Carvanem z Harley-Davidson
Je jen málo smutnějších okamžiků než ten, kdy se – sotva vysvitne na jaře první sluníčko – chystáte vyrazit na svou první letošní projížďku, a zjistíte, že dnes tedy skutečně nevyjedete nikam a namísto toho se budete muset věnovat zprovoznění svého stroje. Tedy tomu, co jste mohli udělat dávno předtím.
Každý správný motorkář svůj motocykl na konci sezóny tzv. „zazimuje“ a záleží jen na něm, v jakém rozsahu ono zazimování proběhne. A samozřejmě též na tom, kde bude stroj přes zimní období zaparkován. Někdo jen vytáhne klíčky ze zapalování, další vyjme akumulátor a třetí div, že nerozebere motocykl do posledního šroubku. Jako ve všech lidských činnostech zde ovšem platí, že vše by se mělo dělat s rozumem. Tedy adekvátně k předpokládané délce zimní pauzy a s ohledem právě na místo uskladnění – jinak se budeme chovat ke stroji, který parkujeme ve vytápěné garáži a jinak k tomu, který stojí pod plachtou před domem.
Vzhledem k tomu, že drtivá většina motorkářů garáží disponuje, budeme předpokládat, že výše zmíněné zazimování probíhá v nejmenší možné míře, tedy že se pouze vyjme akumulátor, který se uskladní na suchém, teplém místě, optimálně zapojený na nabíječce v udržovacím režimu. Předpokládejme též, že stroj jste uložili vyčištěný, promazaný a s nádrží naplněnou palivem.
Zdálo by se, že tedy stačí pouze nainstalovat akumulátor (případně, pokud nebyl přes zimu na nabíječce, zkontrolovat u něj hladinu elektrolytu a dobít jej na požadované hodnoty) a můžeme vyrazit. Což sice může být pravda, ovšem také si tím můžeme způsobit nemalé problémy, takže je lépe se chvíli věnovat i ostatním částem motocyklu. Případně celou věc svěřit odbornému servisu, který vám stroj na sezónu připraví. V tomto případě ale musíte počítat s tím, že na jaře jsou servisy doslova zahlceny a tím se tedy prodlužuje čekací doba. Navíc většinu činností, popsaných níže, zvládnete sami a nebudete ani potřebovat žádné speciální nářadí.
Ovšem pokud máte motocykl ještě v záruce, doporučujeme se vlastních, byť drobných zásahů vyvarovat. Může se totiž stát, že drobnou chybou stroj poškodíte a o záruku přijdete. Pak už by jakýkoliv problém byl na váš účet, jak vysvětluje Miroslav Carvan, odborník na stroje Harley–Davidson, se kterým jsme se poradili, čemu se před sezónou konkrétně věnovat.
Motor
Jestliže motor na konci minulé sezóny „šlapal jak hodinky“, není důvod, aby stejně dobře nepracoval i letos. Ovšem aby vydržel pracovat spolehlivě a dlouho, je třeba se o něj postarat, tedy dát mu alespoň základní péči.
Tou nejdůležitější je pravidelná výměna oleje a olejového filtru. Každý motocykl má předepsaný interval na tyto výměny, ovšem samozřejmě záleží na tom, kolik kilometrů ročně najedete – pokud je například předepsaný interval 12 000 km a vy najezdíte ročně 3 000 km, neměli byste s výměnou čekat čtyři roky, olej „stárne“, i když se motocykl nepoužívá. Dobré je tedy vyměnit olej a filtr jednou ročně i v případě, že ještě servisního intervalu nedosáhnete. Samozřejmostí je, že doplníte olej hodnot doporučených výrobcem a dodržíte jeho požadované množství. Ostatně, kontrola hladiny oleje by měla proběhnout před každou jízdou.
Důležitá je též kontrola vzduchového filtru, na který (jak Miroslav Carvan upozorňuje) motorkáři často zapomínají. Přitom zanesený vzduchový filtr snižuje výkon stroje, i u něj je tedy důležitá výměna dle doporučení výrobce a občasná kontrola.
Není též od věci zkontrolovat kabely ke svíčkám a konektory, případně svíčky samotné, zda nepotřebují vyměnit.
Pneumatiky
Pokud nebyl motocykl přes zimu na hlavním stojanu umístěn tak, aby se obě kola nedotýkala země, jistě jste se strojem alespoň občas popojeli, aby nebyly pneumatiky zatíženy na stále stejném místě. V každém případě je potřeba zkontrolovat u nich tlak, případně pneu dohustit. Údaj o požadovaném tlaku najdete buď v uživatelské příručce konkrétního stroje (tlak se liší podle toho, zda jedete sami nebo se spolujezdcem, případně se zavazadly), nebo na boku pneumatiky. Pneu je důležité též prohlédnout, zda se na nich netvoří drobné praskliny – pokud ano, je třeba je vyměnit. Poškozená pneumatika by mohla být příčinou fatální havárie, a jak dodává Miroslav Carvan, na stroji, kterému musíte věřit i ve stokilometrové rychlosti, není nic pouhým detailem.
Sekundární převod
Sekundární převod může být buď pomocí kardanu, ozubeného řemenu nebo (což je nejčastější případ) řetězu. Co se týká kardanu, stačí pouze zkontrolovat hladinu oleje, případně jej vyměnit, ozubený řemen též nevyžaduje nijak časově náročnou údržbu – stačí ho pouze zkontrolovat.
Nejnáročnější je tedy řetěz, kde je potřeba kontrola obou řetězových kol, zda je jejich ozubení ještě v normě, je třeba nastavit správnou vůli řetězu a řetěz samotný důkladně promazat, samozřejmě po odstranění všech nečistot.
Provozní kapaliny
O oleji v motoru už byla řeč, ovšem nejde o jedinou provozní kapalinu. Důležité je též zkontrolovat kapalinu chladící (pokud není váš motocykl chlazen vzduchem) a kapalinu brzdovou, případně u hydraulické spojky. Kontrola je jednoduchá, v nádobkách na tyto kapaliny (brzdy, spojka) jsou kontrolní „okénka“, takže hned vidíte, zda je kapaliny dostatečné množství. Rezervoár na chladící směs bývá z průhledného materiálu. I zde platí, že je potřeba dodržovat intervaly na jejich výměnu a vždy doplnit (či vyměnit) jen takovou kapalinu, kterou určil výrobce stroje.
Jestliže už jsme se dotkli brzd, zkontrolujte též stav brzdových desek, zda mají ještě dostatek brzdného materiálu. Vyzkoušejte, zda brzdy adekvátně reagují, zda není potřeba je odvzdušnit a zda nikde neuniká hydraulická kapalina.
Spojovací materiál
Překontrolujte alespoň životně důležité spoje, tedy zajištění přední i zadní osy, uchycení brzd, řidítek a stupaček. Vlivem vibrací, zvlášť u jednoválcových nebo dvouválcových strojů, často dochází k povolení šroubů – je tedy nutné je občas dotáhnout, případně zajistit „tekutou závlačkou“, například značky Loctite.
Poslední kontrola
Nainstalujte akumulátor (pozor na správné zapojení), nastartujte a nechte motor zahřát na provozní teplotu. Zkontrolujte těsnost všech spojů, hadic a těsnění – nikde nesmí unikat žádná provozní kapalina. Pokud má váš stroj přídavný chladící ventilátor, vyčkejte, zda při požadované teplotě skutečně sepne. Vyzkoušejte funkčnost osvětlení, tedy hlavní světlomet (včetně dálkového světla), zadní světlo a brzdové světlo a směrová světla, zkontrolujte, zda jdou lehce nastavit zrcátka, případně zda nejsou povolená. Vhodné je také použít odpovídající speciální ochranné přípravky na lakované, plastové, kožené nebo koženkové části, jakož i na díly kovové – váš stroj pak bude mnohem déle vypadat, jako když právě sjel z výrobní linky.
První jízda
Aby vaše sezóna neskončila dřív, než pořádně začne, je potřeba zpočátku určité opatrnosti – jistě se nechcete stát součástí statistiky dopravních nehod. Jarní silnice nemají prohřátý povrch, pneumatiky tedy nemají stejnou přilnavost jako v parném létě. Musíte též počítat se zbytky inertního posypového materiálu, především v zatáčkách, a v neposlední řadě i s tím, že přes zimu většina ostatních účastníků silničního provozu přítomnosti motorkářů odvykla, takže vás snadno přehlédne. Ostatně, jak sám doplňuje Miroslav Carvan: „Nezapomínejte, že je před námi celá sezóna a byla by škoda ji předem ztratit.“