Jurek, 11.3.2014
O tom, na co si dát při servisu motocyklů pozor, se již napsalo mnoho. Co a jak připravit a vzít s sebou na cesty taktéž. Dnes bychom se však chtěli zaměřit na vlastní prohlídku stavu motocyklu a připomenout pár věcí, které bychom rozhodně neměli před dlouhou cestou opomenout a co bychom měli raději vždy vyměnit.
Zeptali jsme se proto odborníka, kterého jsme Vám již v našem časopise představili. Není jím nikdo jiný, než Petr Huber, jenž je rovněž jedním z nás cestovatelů a o naše dvoukolové „miláčky“ se pečlivě stará ve svém servise HP2MOTO.
Asi mi dáte všichni za pravdu, že nejdůležitější je pravidelná výměna olejů, filtrů, stejně jako seřízení ventilů. Ty by se například na bavorácích měly seřizovat zhruba co deset tisíc km. Jestliže se na cestě tento interval prodlouží, bávce v pohodě dojedou, ale pokud záleží na nás, neměli bychom jejich pravidelné seřizování opomíjet. Podobně je tomu i s kontrolou rozvodů, na které je tendence zapomínat.
Před delší cestou by se taktéž nemělo opomenout provedení kontroly tloušťky brzdových kotoučů a výměna brzdových destiček. Při té nestačí jen vyměnit samotné desky, ale je potřeba provést kontrolu pístků a podívat se, jak chodí. Musí být čisté. Častým nešvarem bývá, že při výměně desek se pístky zatlačí i se špínou dovnitř, čímž se ucpe veškerý „sajrajt“ do brzdičů. Tím se ničí těsnivo – kroužky.
Na pístcích se může rovněž objevit oxidace, proto je rovněž nutné je rozebrat a vyčistit. Brzdič je vlastně plovoucí na čepech, které musejí být namazané. Dále je nutno provést kontrolu všech kroužků, jež nesmí prosakovat.
Brzdová kapalina vyžaduje každé dva roky pravidelnou výměnu. Její kvalita se sice dá i změřit, ale s ohledem na cenu brzdové kapaliny dosáhneme její pravidelnou výměnou mnohem větší efekt. Není vhodné používat levné kapaliny, jež mají tendenci stát se časem brusnou pastou a vydřou pumpu.
Stavy brzdových hadic jsou další důležitou věcí. Po mnoha letech provozu mohou být zteřelé, rozpraskané. Mohou pak fungovat i jako chlopeň, kdy pístky chodí v brzdiči a v připojení na systém kolo sice brzdí, ale odloupnutá část uvnitř hadice funguje jednosměrně, což má za následek, že tlak samovolně neodejde.
Jedno malé doporučení je užít pancéřových hadic. Taktéž je lepší investice nikoli do hadic skládaných, ale raději do hadic odborně zalisovaných, které mají svůj atest.
V ložiscích kol nesmí být žádná vůle, nesměji při otáčení nikterak klepat a na hřídeli se musí otáčet volně. Oska musí být namazaná. Při jízdě v prašném prostředí nebo při brodění dostává mazací tuk zabrat. Taktéž je potřebné věnovat pozornost šneku, náhonu na tachometr. Mnohdy se sem dostává hlína.
Další věc jsou gufera, kde musí být olej, popřípadě mazací tuk a vše musí být čisté. Podobně ložiska musí být promazána. Při každé výměně pneumatik by měl tohle vše mechanik zkontrolovat, vytřít jemným hadrem a podmáznout tukem. Říká se, že Vapky a tlakové myčky jsou na tohle nejhorší, co může být.
Doporučení je provést výměnu ventilku. Je to banální, finančně nenáročná záležitost, která nám však na cestě může ušetřit mnoho problémů a starostí.
Teleskopy nesmí rosit olej, musí být čisté a mít náplně. Plochy kluzáků musí být zbaveny nečistot, různých nánosů much. Pokud se nám dostanou nečistoty do simerinků, počnou fungovat coby brusná pasta. Může se stát, že objevíme poškozené gufero, anebo poškozenou trubku.
Pokud nám prolíná či prosakuje olej, je potřeba zjistit, co přesně rosí. Prakticky je ale tahle věc na větší opravu.
Častou chybou bývá, že při rozborce se olej z teleskopů pouze vypustí, avšak již se nevypere a nevyčistí obsah vnitřních částí teleskopů. Tuto opravu lze provést svépomocí, ale je lépe svěřit ji dobrému mechanikovi, neboť kromě rozebrání, vyčištění, složení a nalití nového oleje je dobré využít mycího stolu k výplachu starého oleje a nečistot. Samozřejmostí je pak výměna simerinků a gufer za nové.
Veškerá lanka nesmí být nikde otřepená, či jakkoli jinak poškozená. Bowdeny s teflonovou vložkou se již nemažou, ale ty bez teflonu je vhodné promazat. To samé platí pro lanka hydrauliky.
Je potřeba provést kontrolu všech spojů, šroubů, matic a svárů. Tak jako na starších typech Harleyů se spoje povolovaly, i na cestovatelských motocyklech se jízdou v náročnějším terénu může stát, že tu a tam nám některý spoj povolí.
Pozornost je potřeba věnovat rovněž kabelážím, a to nejen ve světlech nebo pod plasty. Je potřeba i zde zkontrolovat jejich spojení, projít všechna místa, prostříknout konzervací, aby se zabránilo oxidaci. Nic pochopitelně nesmí být volné. V částech, kde se kabeláže ohýbají, je kontrola nejvíce potřebná. Prevencí je rovněž výměna žárovek. Mnohdy sice žárovky svítí, ale jsou již zčernalé. Doporučuji žárovky Osram se zvyšeným svitem. Jedná se rovněž o korunové položky. Taktéž je dobré vyčistit paraboly.
Baterie originální, koupená s novou motorkou, vydrží vždy dlouho, ale ty další pak je potřeba obměňovat každé cca dva až tři roky. Životnost baterií gelových bývá kratší. Okolí baterie, ani její součásti, nesmí mít nikde stopy oxidace.
Náhon tachometru je vhodné občas odpojit a promazat lanko převodovým olejem.
Co se týče údržby nádrže, pokud nám motorka občas padla, je potřeba zkontrolovat, zda není poškozena. Taktéž je vhodné vyměnit palivový filtr. BMW 1150 a 1100 jej má stejný jako BMW 850. U BMW 650 je filtr hodně drahý, proto se s jeho výměnou vyčkává. Jeho vysoká cena spočívá v tom, že je spojen s regulátorem tlaku a nevyrábí se v náhražce, tudíž lze jej koupit pouze jako originál BMW.
Svíčky jsou důležitou věcí a je potřeba dodržovat jejich pravidelnou výměnu. Víceválcové motocykly potřebují synchronizaci válců, což je seřízení klapek vstřikovačů. Tohle však bude spíše problematika servisu, než jednotlivce, ale pochopitelně, existují lidé, pro které nic není problémem.
Před dlouhou cestou je potřeba zkontrolovat pneumatiky. Neměly by být nikde poškozeny a měly by mít dostatečnou rezervu. Přednost bychom měli dát osvědčeným a poměrně kvalitním pneumatikám.
Nesmí chybět rovněž kontrola centrálního tlumiče, zda z něj neunikají kapaliny, anebo zda není podřená pístnice. Často se zapomíná na přepákování tlumiče, kde dochází k přenosu síly, většinou na jehlových ložiscích. To jsou právě ta místa, kde například vapka škodí nejvíce. Tlumič při stlačení nesmí vrzat. Pokud ano, dře. Čepy jsou kalené a broušené. Pokud se o ně nestaráme pravidelným mazáním, mnohdy se pak z těchto míst místo jehlových ložisek vysype pouze rez a bláto...
U motocyklů vlastnících kardan je potřeba provést kontrolu, zda někde nerosí gufera. Samozřejmostí je pravidelná výměna oleje. Na ložisku nesmí být vůle a manžety nesmí být poškozeny, aby nikde nevnikaly prach a špína. Pokud zjistíme na ložisku vůli, nemusí se vždy jednat o poškozené, nebo volné ložisko. Někdy postačí pouze seřídit úhly a vše dotáhnout. Seřízení a dotažení je však spíše vhodné svěřit odborníkovi.
K samozřejmostem před dlouhou cestou patří seřízení spojky a doporučuje se vozit náhradní sadu s sebou.
Je toho jistě ještě mnoho, o čem by se dalo diskutovat, stejně jako uvažovat, co by ve výbavě na dlouhou cestu nemělo chybět. Obecně však platí, že v jednoduchosti je síla. Zkušenosti vám nikdo nenahradí, vždy je potřeba být schopen řešit a improvizovat, protože na cestě se většinou dostaví potřeba toho, co právě není, a co nám zrovna chybí...
Šťastnou cestu!