Nacházíte se: CESTOVATELSKÁ PORADNA / Servis a údržba motocyklů

Dílna na dvou kolech

Michal Hamšík, 9.4.2011

mixing lexapro and weed

mixing viagra and weed dogancoruh.com

Tento článek vyšel už v MotoRoute č. 4/2005.

Ačkoliv dnešní motocykly jsou, až na výjimky, velmi spolehlivé a mně osobně se stalo pouze jednou, že jsem měl vážnější poruchu, vždy pamatuji na staré heslo: „Kdo je připraven, není ohrožen.“
I zdánlivá maličkost může vaši motorku znepojízdnit a drobná oprava daleko od domova se pak stane bez patřičné výbavy velmi složitá, nebo přinejmenším hodně drahá. Nehledě na to, že občas je potřeba opravit stan, kempinkové vybavení, kufry atd.
Co tedy vozit s sebou? Názory cestovatelů se pochopitelně různí - někdo spoléhá na štěstí a nemá téměř nic, jiní mají tendence naložit náhradní motor se sadou pístů, svářečku a soustruh. Samozřejmě záleží i na délce a cíli cesty, schopnostech řidiče-mechanika v jedné osobě a zkušenostech se svým motocyklem. Například ten, kdo ví, že mu každých 1000 km „odejde“ žárovka, by jich měl mít dostatečnou zásobu.
Jsou však věci, které by ve vašich zavazadlech rozhodně chybět neměly. Např. pojistky – tvoří sice součást povinné výbavy, ale kontrola, zda všechny opravdu máte náhradní, se určitě vyplatí. Spálená pojistka totiž může motorku spolehlivě odstavit. Pochopitelně zkontrolujte i další náležitosti výbavy. Nezapomeňte, že k alespoň jedné náhradní svíčce je nutný i funkční klíč, kterých existuje mnoho typů.
Dle spotřeby vaší motorky a délky cesty přibalte olej na dolévání, přičemž mějte na paměti, že v extrémních podmínkách se může jinak zanedbatelná spotřeba oleje zvýšit. Jestliže daný motocykl potřebuje k určitému častému úkonu nějaké speciální nářadí, vezměte si je s sebou. Já například vozím dva velké „imbusáky“, kterými se na mé Kawasaki otáčí excentr řetězu při jeho napínaní (což je díky tomu operace na několik vteřin). Pro některé motocykly je nutný zvláštní klíč k seřizování pružících a tlumících prvků apod.
A co dál? Pár rad a tipů najdete níže:
- kvalitní isolepa a malé vteřinové lepidlo – universální pomocníci nejen pro opravu motorky
- sprej na zacelení defektů – velmi praktická věc pro nouzovou opravu i nafouknutí pneu bez demontáže, která opravdu funguje (než jej koupíte, ověřte si, že konkrétní typ „dosáhne“ na ventilek vašeho motocyklu); také můžete na všechny typy pneu použít Ultraseal
- sprej na řetěz (samozřejmě jen pokud nemáte kardan či řemen, ev. Scottoiler), na kratší cesty je ideální malé cestovní balení, které se však hůře shání
- WD 40 či podobná substance buď ve spreji, nebo alespoň v malém reklamním balení – chytrý „olejíček“ pro uvolňování zarezlých šroubků, mazaní čehokoliv, čištění elektrických kontaktů a mnoho dalších použití
- kus drátu izolovaného i neizolovaného – k opravě elektroinstalace, k přidrátování prasklého úchytu aj.

Co se týče nářadí, je to velmi individuální, ale určitě mohu doporučit univerzální klíč (alespoň dva – menší a větší) s proměnnou roztečí. Není sice úplně ideální pro všechny aplikace, ale nemusíte díky tomu vozit celou sadu klíčů. Totéž platí i o šroubováku s výměnnými koncovkami. K tomu přibalte kleště-kombinačky.
A jestliže máte dost místa (např. pod sedlem), není od věci vzít si i kladívko, třeba i s částečně zkrácenou násadou. Jednak z toho důvodu, že kladivem, jak známo, lze opravit cokoliv, a také proto, že v některých místech je zem neuvěřitelně odolná proti zatloukání stanových kolíků…
Určitě vás napadne spousta dalších potřebných věcí, ale vždy je samozřejmě nutné najít kompromis mezi množstvím zavazadel k zabalení a reálným úložným prostorem.
Zvláštní kapitolou jsou off-roadové výpravy, u kterých se seznam rozšiřuje o další náhradní díly, např. snadno zlomitelné páčky spojky a brzdy, vzduchový filtr/-y apod. U dlouhých cest pak může nastat i servisní interval pro výměnu oleje, filtru, pneu, řetězu a dalšího „spotřebního materiálu“, takže je nutno zvážit, co vzít s sebou a co je vhodnější pořídit na místě.
No a závěrem snad už jen stejné přání jako v článku o lécích: „Ať to nikdy nemusíte vybalovat!“


Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor